Apetyt i głód zmora odchudzania

Właśnie z tego powodu niektórzy nie podejmuję wcale żadnej próby odchudzania, a wiele przerywa je zbyt wcześnie.

Niestety, gdy pojawia się odczucie niedoboru jedzenia w żołądku , objawiające się burczeniem w brzuchu, złym samopoczuciem, czasami rozdrażnieniem, trudno oprzeć się potrzebie zaspokojenia głodu. Często z braku czasu zjadamy coś szybko, aby pozbyć się tego nieprzyjemnego uczucia. Jednak w ten sposób organizm sygnalizuje również, że brakuje mu energii, składników odżywczych. Wafelek, przegryziony w takiej chwili, z pewnością nic tu nie pomoże, a wręcz zaszkodzi.

Produkty o wątpliwej wartości odżywczej oszukują tylko głód

Organizm sygnalizuje nam, że jest przygotowany na przyjęcie i przetworzenie kolejnej porcji pokarmu. Jeżeli jest to faktyczny głód, a nie apetyt na coś smacznego, co leży w zasięgu twojej ręki, musisz go zaspokoić. Zanim to zrobisz zastanów się, czy faktycznie nadszedł czas na przyjęcie kolejnej porcji pożywienia?  Spróbuj najpierw wypić wodę lub herbatę.

To bardzo ważne

Aby pokarm był należycie strawiony, a Twój organizm otrzymał potrzebne mu składniki, żołądek musi być opróżniony z poprzedniej porcji jedzenia. Tylko w ten sposób dobrze strawi kolejny pokarm.

Pamiętaj zawsze o tym , by zastanowić się, czy jest to autentyczny głód. Jednak nie próbuj przeciągać tej chwili zbyt długo. Nie będziesz w stanie zapanować nad głodem, zjesz byle co, zbyt szybko i z pewnością zbyt dużo.

Nie jedz zbyt dużo

Ilość spożywanych potraw też nie jest bez znaczenia. Jeżeli zjesz za dużo możesz odczuwać ociężałość, wzdęcia, senność. Zbyt pełny żołądek powoduje również wydzielanie do organizmu toksyn, które powstają podczas trawienia. Po prostu przepełniony żołądek nie może dokładnie strawić wszystkiego. A przecież prawidłowa przemiana materii powinna doprowadzić do  przyswojenia spożywanego pokarmu, aby zamienić go w energię, a nie w tkanki tłuszczowe i toksyny.

Niestety im więcej jesz niezdrowego przetworzonego jedzenia oraz słodyczy tym więcej chce ci się jeść

Takie pożywienie zakwasza organizm, co doprowadza do szybkiego zużycia minerałów i witamin. Tak osłabiony układ trawienny źle trawi, zburzone jest również wchłanianie pożywienia.

Część pokarmu zamienia się w tłuszcz, przyczyniając się do wzrostu masy ciała. Żywność przetworzona, z bardzo długimi terminami ważności, nasycona jest konserwantami, polepszaczami smaku, sztucznymi barwnikami, sztucznym aromatem, często też wykonana jest z produktów nasyconych pestycydami i herbicydami. Chemicy potrafią zrobić  np. ketchup bez śladu pomidorów. Czytaj etykiety, sprawdzaj, co kupujesz.

 Moja propozycja

Jeżeli odżywiasz się już zdrowo, jednak nadmierny apetyt daje znać zbyt często, zamiast obarczania siebie winą spróbuj analizować sytuację.

Zaczynam jeść (podjadać), gdy coś mnie:

  • denerwuje,  złości
  • nudzi
  • męczy
  • stresuje

Po jakie potrawy wówczas sięgasz?

A może w takich sytuacjach wystarczy ziołowa lub owocowa herbata, posłuchanie muzyki relaksacyjnej, ćwiczenia oddechowe lub spacer?

  • Jedz wtedy, gdy naprawdę odczuwasz głód. Znudzenie, zdenerwowanie, strach nie jest fizycznym głodem.
  • Jedz tyle, aby potrzeba głodu była zaspokojona. Jeżeli po posiłku czujesz się przyjemnie to jest to prawidłowe
  • Staraj się delektować posiłkiem, poczuj jego smak
  • Nie spożywaj posiłków, gdy oglądasz TV, czytasz lub siedzisz przed komputerem! Zjesz więcej i nawet tego nie zauważysz

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>