Apetyt na słodkie

Z pewnością w chwili stresu sięgasz po coś słodkiego. Smak ten doskonale odpręża, uspokaja, harmonizuje. Błędem jest jednak, gdy w takiej sytuacji spożywasz  rafinowany cukier, bowiem w ten sposób nie możesz zaspokoić prawdziwej potrzeby tego smaku.

Cukier jest sztucznym produktem

Z pewnością jest szkodliwy dla naszego organizmu. Oziębia i pozbawia nas witamin i minerałów, powoduje wahania glukozy, wywołuje gromadzenie się wody w organizmie, zamienia się w tkankę tłuszczową.

Każdy dobrze o tym wie, jednak pokusie zjedzenia smacznego deseru bardzo trudno się oprzeć.  Jednak warto, starać się wyeliminować ze swojej diety cukier. Oczywiście, że nie da się z dnia na dzień tego zrobić. Możesz zacząć od zmniejszania ilości zjadanych słodyczy, a do słodzenia używać słodu jęczmiennego, stewii, melasy, ksylitolu (naturalny cukier brzozowy), syropu klonowego, syropu z agawy, miodu. W żadnym wypadku nie może to być słodzik -Aspartam prowadzi do zaburzeń neurologicznych.

To jest straszne

Wyobraź sobie jakie ilości ciast, ciasteczek, cukierków, batoników, czekoladek, lizaków, lodów, słodkich galaretek zalewa sklepy. To wszystko jest kupowane, jedzone w ogromnych ilościach. Jest szkodliwe nie tylko dla tych, którzy mają problemy z nadwagą.

Duży apetyt na słodkie oznacza słabe trawienie,  niedożywienie  (niedobór składników odżywczych) oraz zakwaszenie organizmu poprzez spożywanie dużej ilości mięs, przetworzonych węglowodanów. Trzeba koniecznie dostarczyć organizmowi więcej posiłków, które będą pożywne, które zapewnią uczucie miłego nasycenia.

 A jednak można sobie poradzić bez cukru

Słodki deser mogą zastąpić suszone owoce, gotowane warzywa, pestki dyni, słonecznika, trochę orzechów (koniecznie trzeba je rozłupać osobiście, zjemy ich wtedy mniej), migdały (bardzo cenne źródło zdrowia, syte).
 Nie kupuj, nie trzymaj w domu żadnych cukierków, ciasteczek, czekolad, słodkich napojów.

Rośliny strączkowe, gotowane pełnoziarniste zboże, warzywa z dodatkiem ziół, to potrawy o smaku słodkim, odżywcze, pomagają uporać się z nadmiernym pożądaniem słodyczy.

Ciepłe śniadania zbożowe szczególnie z wykorzystaniem kaszy jaglanej świetnie zmniejszają zapotrzebowanie organizmu na cukier. Doskonałe są również owoce surowe i gotowane. Należy używać mniej soli, ograniczyć nieco mięso i nabiał.

 Produkty zbożowe dają uczucie sytości na długo, nie powodują gwałtownego wydzielania insuliny tak jak to się dzieje w przypadku jedzenia słodyczy.  Oczywiście nie dotyczy to produktów z białej mąki.

Jeżeli nałóg jedzenia nadmiernej ilości słodyczy ma podłoże psychiczne (depresja , stres) sama zmiana odżywiania może nie być wystarczająca. W tym wypadku warto pomyśleć o technikach relaksacyjnych, medytacji, psychoterapii, jodze, NLP. Jest to ważne, bowiem stres i związany z nim apetyt na słodkie może doprowadzić do nadmiernego wydzielania insuliny.

Cukier to też duże zagrożenie Twojego zdrowia

Insulina obniża poziom cukru we krwi. Spożywanie regularnie słodyczy i dużej ilości oczyszczonych węglowodanów prowadzi do częstego i nadmiernego jej wydzielania. Tak duża ilość tego hormonu powoduje z kolei, że komórki stają się odporne na insulinę, chroniąc się w ten sposób przed jej wysokim stężeniem. Skoro komórki stają się na nią odporne, trzustka produkuje jej więcej. Utrzymywanie wysokiego poziomu insuliny powoduje nadwagę, cukrzycę, choroby układu krążenia, przyspiesza proces starzenia.

Jakość spożywanego przez nas pożywienia ma bardzo duże znaczenie w utrzymaniu właściwej masy ciała i zdrowia.

  • Nie oszukuj organizmu przekąskami (zapychaczami), które nie są prawdziwym, zdrowym jedzeniem.
  •  Pamiętaj, że uczucie głodu wywołuje nadmierne spożywanie węglowodanów oczyszczonych.

Jeżeli jednak nałóg jedzenia nadmiernej ilości słodyczy ma podłoże psychiczne (depresja , stres) sama zmiana odżywiania może nie być wystarczająca. W tym wypadku warto pomyśleć o technikach relaksacyjnych, medytacji, psychoterapii, jodze, NLP. Jest to ważne, bowiem stres i związany z nim apetyt na słodkie może doprowadzić do nadmiernego wydzielania insuliny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>