Czy Ty też boisz się tłuszczu?

Myślę, że tak. Boisz się tłuszczu, chociaż coś cię do niego ciągnie. Ale oczywiście chcesz schudnąć, więc go unikasz jak ognia. Zauważ jednak, że  chociaż diety odchudzające zalecają pożywienie niskotłuszczowe, a w sklepach można dostać mnóstwo produktów o niskiej zawartości tłuszczu, coraz więcej ludzi ma problemy z nadwagą. Niestety zastąpienie tłuszczy węglowodanami wcale nie zmniejsza masy ciała, a wręcz przeciwnie.

Trochę faktów dla przypomnienia

Wiemy o tym, że tłuszcze dzielą się na:

  • nasycone (znajdują się m.in. w maśle, śmietanie, jajkach- w żółtku, mięsie, smalcu, w oleju kokosowym)
  • jednonienasycone (głównie oliwa z oliwek, ale też orzechy ziemne, awokado)
  • wielonienasycone (tych jest najwięcej i są najbardziej popularne, są to m.in. oleje np. słonecznikowy, rzepakowy, lniany, kukurydziany, z pestek winogron dyni…)

 A teraz najważniejsze

Tłuszcz to główne źródło energii dla naszego organizm. Wolno się wchłania, niweluje więc poczucie głodu. Jest źródłem cennych witamin oraz kwasów tłuszczowych. Nie trzeba go dużo, ale bez tłuszczu organizm nie może prawidłowo funkcjonować. Układ odpornościowy, mózg, skóra, paznokcie potrzebują tłuszczu.

To nie zawartość tłuszczu w pokarmach jest problemem, lecz jego jakość oraz zbyt wielkie ilości, a także połączenie tłuszczu z dużą ilością węglowodanów

Składnikiem naszej diety powinny być tłuszcze naturalne (roślinne jak i zwierzęce), przede wszystkim nieprzetworzone.

Dobre i złe tłuszcze

Złe Rafinowane oleje, przetwarzane chemicznie przy użyciu wysokich temperatur,  pozbawione są składników odżywczych Taki chemiczny tłuszcz powoduje lawinę wolnych rodników, jeżeli nie dostarczysz organizmowi dużej ilości antyoksydantów, uszkodzą one twoje komórki.

Dobre oleje tłoczone na zimno (wyciskane w mechanicznych prasach) to dobre tłuszcze, zachowują naturalny smak, aromat, a co najważniejsze wszystkie drogocenne składniki.

Oliwa z oliwek-najlepiej spożywać ją w postaci surowej, ale nadaje się również do smażenia, ale nie w bardzo wysokich temperaturach. Dzięki zawartości kwasów jednonienasyconych oraz dużej ilości witaminy E silnego przeciwutleniacza należy do najzdrowszych tłuszczów.

Tłuszcze wielonienasycone NNKT –Niezbędne Kwasy Tłuszczowe (tłoczone na zimno) to głównie oleje: słonecznikowy, rzepakowy, lniany, kukurydziany, z pestek winogron dyniowy… nie nadają się do smażenia, pod wpływem wysokiej temperatury łatwo się utleniają, a podczas tego procesu powstają wolne rodniki. Jednak nasz organizm potrzebuje kwasów wielonienasyconych. Wystarczy ich niewiele, aby zaspokoić potrzeby organizmu.

Najważniejsze z nich omega-3, omega-6 w stosunku dwa do jednego lub chociaż jeden do jednego. Niestety współczesna dieta zawiera wielokrotnie więcej kwasów omega-6 (wiele olei zawiera nadmiar omega 6). Spożywanie nadmiernej ilości tych kwasów, a zbyt mało omeg-3 wpływa niekorzystnie na nasz metabolizm i zdrowie ( stany zapalne w organizmie).

Olej lniany – Zawiera bardzo dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych w odpowiednich proporcjach. Musi to być jednak olej nieoczyszczony, tłoczony na zimno. Wysokolinolenowy olej lniany dzięki zawartości kwasów omega 3 wspomaga procesy trawienne, przyspiesza przemianę materii, przez co spalane jest więcej tłuszczu.

Masło jest bardzo cennym tłuszczem (nie nadaje się do smażenia). Oczywiście masło musi być prawdziwe bez dodatku tłuszczu roślinnego. Kiepskie masła zawierają domieszkę najtańszego oleju palmowego. Masło jest łatwo strawnym i dobrze przyswajalnym tłuszczem zwierzęcym, zawiera ważne witaminy A, D, E oraz B.

Olej kokosowy jest świetny do smażenia w wysokich temperaturach. I co ciekawe, olej kokosowy jest tłuszczem, który pobudza przemianę materii, wspomaga w ten sposób ubytek wagi. Większość kwasów tłuszczowych ma długie łańcuchy (liczba atomów węgla od 24), natomiast olej kokosowy posiada średnie łańcuchy(od 8-12) i dzięki tej właściwości tłuszcz kokosowy zostaje szybciej zamieniony w energię, a nie odkłada się w tkankach. Posiada mniej kalorii niż inne tłuszcze. U osób spożywających olej kokosowy zmniejszyło się zapotrzebowanie na słodycze.

Smalec jest znakomity do smażenia. Potrawy smażone na smalcu są chrupiące i wcale nie ociekają tłuszczem, a wręcz przeciwnie są suche, chyba że zostaną pozostawione w nim przez dłuższy czas. Dobry kucharz nie umie obejść się bez smalcu. Smalec jest z pewnością lepszy od rafinowanych olei. Oczywiście w diecie odchudzającej należy pamiętać, że smażenie zwiększa kaloryczność potraw (szczególnie schabowe w panierce).

Tłuszcze Trans – największy wróg Twojego zdrowia i figury

(Izomery trans kwasów tłuszczowych)

Tłuszcze trans powstają podczas utwardzania olejów roślinnych. Utwardzanie poprzez uwodornienie, czyli dodanie wodoru pod wysokim ciśnieniem stosowane jest powszechnie w przetwórstwie spożywczym. W wyniku takiego procesu otrzymujemy między innymi margaryny, masło roślinne. Straszono  nas tłuszczami nasyconymi, a tymczasem najgroźniejsze dla naszego zdrowia są właśnie tłuszcze trans. Według najnowszych badań to właśnie ten rodzaj tłuszczu odpowiedzialny jest również za nadwagę (badania dr Kylie Kavanagh).

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>