Owoce i warzywa pomagają schudnąć

Surowe czy gotowane?

W większości diet odchudzających dominują owoce i warzywa surowe . A właściwie to głównie sałata (ma najmniej kalorii), ogórki i pomidory oraz sok z pomarańczy. Uważa się, że są one zdrowsze od tych poddanych obróbce termicznej. Niestety tu musisz uważać, bowiem spożywanie nadmiernej ilości surowych warzyw nie zawsze jest korzystne dla żołądka. Może powodować wzdęcia. Dodatkowo często soki trawienne nie radzą sobie z przetworzeniem takiego pokarmu, zatem wiele cennych składników odżywczych  może być utraconych. Często to właśnie gotowanie zwiększa ich dostępność, rozmiękczone warzywa są lepiej wchłaniane przez przewód pokarmowy np. najlepszym źródłem likopenu (likopen –przeciwutleniacz, chroni organizm przed atakiem wolnych rodników) jest właśnie ugotowany pomidor. A zatem nie każda obróbka termiczna pozbawia warzywa i owoce cennych składników. Czasami jest też tak, że właśnie po pogrzaniu wydobywają się cenne dla nas związki takie jak  karotenoidy,  polifenole (np. gotowana marchewka, brokół),  antyutleniacze (likopen w gotowanych pomidorach).
Łagodnie gotowane (nie rozgotowane), gotowane na parze, krótko smażone na tłuszczu, zapiekane warzywa mogą przynieść więcej korzyści dla naszego zdrowia i figury.

A jednak

Poddane obróbce termicznej warzywa działają usprawniająco na cały układ trawienny. Podczas tego procesu rozpuszczane są włókna, które utrudniają wchłanianie witamin i mikroelementów. Natomiast połączenie gotowanych warzyw  z przyprawami świetnie przyspiesza metabolizm. Owszem niektóre witaminy ( głównie witamina C) są wrażliwe na temperaturę, dlatego surowych warzyw nie należy wyrzucać ze swojego jadłospisu. Powinny one stanowić co najmniej 1/3 spożywanych warzyw. A dodanie do nich dobrego oleju lub oliwy zwiększy przyswajalność witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
Podstawą naszego pożywienia powinna być zupa, ale nie z torebki  lub ugotowana na kostce rosołowej lecz prawdziwa, jaką gotowano dawniej, gdy nieznane były chemiczne dodatki poprawiające smak. Oczywiście podczas odchudzania należy zrezygnować z zasmażki (biała mąka-puste kalorie).

Surowe, gdy jest ciepło

Większe ilości surówek najlepiej spożywaj wiosną, latem i wczesną jesienią z warzyw sezonowych. Surowe pomidory, ogórki, sałata jedzone zimą mogą jedynie Ci zaszkodzić. Wychładzająca natura takich produktów oziębia narządy wewnętrzne  utrudniając proces trawienia. W chłodne dni najlepiej jadać większą część warzyw w zupach, duszone, gotowane z mięsem lub jako dodatek do mięs, kasz, ciemnego ryżu, razowego makaronu.

Zielone warzywa

Wiem doskonale, że jest mnóstwo zwolenników surowych warzyw i owoców oraz drugie tyle przeciwników tych produktów. A zatem mam coś ciekawego dla obu grup. Jest to mianowicie zielenina, modna ostatnio w Ameryce, ale powoli też w naszym kraju. A wszystko zaczęło się od Ann Wigmore. To ona odkryła jakie korzyści przynosi zmiksowane jedzenie zieleniny.

Świeża zielenina jest bogata w składniki odżywcze, zawiera kwasy tłuszczowe omega 3, jest pokarmem zasadowym. Zmiksowanie jej  w blenderze ułatwia przyswojenie cennych składników. Ponieważ zielenina ma silne włókna, potrzebne jest rozerwanie ich poprzez miksowanie. Spożywanie tak zblendowanego pokarmu jest lepiej przyswajalne. Powstają w ten sposób pyszne zielone koktajle z dodatkiem warzyw i owoców.

Zielone koktajle

Dr Ann Wigmore odkryła zdrowotne korzyści zmiksowanej zieleniny. Wraz z nadejściem wiosny warto spróbować. Możesz używać bardzo wiele zieleniny dostępnej w sklepie, na rynku, a także dziko rosnące chwasty oraz zioła. Od wiosny do jesieni w prosty sposób, przy użyciu blendera można miksować smakowite i odżywcze koktajle. D o ich przygotowania należy wybierać różnorodne zieleniny, nie powinno się być monotematycznym w tej dziedzinie. Cóż do wyboru mamy wiele:

  • sałata
  • szpinak
  • roszpunka
  • rukola
  • liście botwinki
  • liście rzodkiewki
  • nać pietruszki  i marchewki (tak, zawiera dużo więcej składników odżywczych, aniżeli korzeń)
  • pokrzywa
  • mniszek lekarski
  • komosa
  • jarmuż (można też zimą)
  • seler naciowy
  • zioła
  • kiełki

Dla lepszego smaku dodajemy warzywa i owoce. Takie koktajle są naprawdę pyszne i wartoćiowe.

 Warzywa i owoce mrożone

Przemysł spożywczy oferuje nam niemal wszystkie warzywa i owoce  w formie mrożonek. Przygotowywanie z nich potraw jest bardzo proste i szybkie. Warzywa podczas procesu głębokiego, przemysłowego zamrażania zachowują większość swoich witamin i minerałów, jednak nie polecam spożywania ich zbyt często. Takie zamrażanie niszczy całkowicie energię pokarmu,  w rezultacie mrożonki osłabiają trawienie. Lepsze są te z własnej  zamrażarki, jeżeli nie spożywamy ich zbyt często i oczywiście przyprawione rozgrzewającymi przyprawami.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>