Zmień swoje odżywianie i schudnij raz na zawsze

Z pewnością w dzisiejszych czasach jest wiele osób, które starają się dobrze odżywiać. W gazetach , w sieci jest mnóstwo nowoczesnych teorii na ten temat, a także odgrzebywane są stare dobre rady. Z pewnością już wiele z nich czytałaś. Niektóre wypróbowałaś. I jaki jest rezultat ?  Jeżeli czytasz w tej chwili te słowa, to myślę, że nie jest dobrze.

Składniki odżywcze w pożywieniu

Współczesne „naukowe” wskazówki dotyczące zdrowego odżywiania dotyczą jedynie składników odżywczych zawartych w pożywieniu. Wystarczy, że na opakowaniu przetworzonej żywności wymieni się zawartość witamin i minerałów (najczęściej syntetycznych), a już produkt taki uznawany jest jako super odżywczy. Nie daj się zmylić.

Prawdą jest, że obecnie ilość tych składników została drastycznie zredukowana. Jest to związane z wyjałowieniem gleby, zanieczyszczeniem środowiska, chemizacją rolnictwa, przetwórstwem na wielką skalę. Jednak syntetyczne witaminy nic tu nie pomogą, jedynie zaszkodzą.

Co zrobić? Wybieraj produkty naturalne. Ale nie te wielkich przemysłowych gospodarstw rolnych, ale z małych rodzinnych. Gdzie je znaleźć? Najlepiej na rynku. Można też zaopatrywać się w sklepach ze zdrową żywnością. Jest trochę drogo, ale nie trzeba kupować tam wszystkiego.

 W pułapce dobrego odżywiania

Dużym błędem jest też stosowanie diet opierających się na jednostronnym odżywianiu, które bazują na zbyt dużej ilości produktów mlecznych (sery, jogurty, mleko) lub tylko surowych  warzywach, surowych owocach, zwłaszcza południowych (pochodzących z krajów ciepłych), owszem zawierają one wiele cennych witamin, ale wychłodzony organizm nie przyjmie ich, trawienie będzie zaburzone.

Niestety mieszkamy w kraju, gdzie lato jest stosunkowo krótkie i nie zawsze ciepłe. Jesień, zima i wczesna wiosna to pory roku, które w naszym klimacie wymagają od nas odżywiania się potrawami rozgrzewającymi, zawierającymi dużo energii.
Wychładzające, nadmiernie nawilżające pożywienie (jogurty, owoce południowe, mrożonki, słodycze, biała mąka, ryż) powoduje zakłócenia trawienia.  Odżywiając się w ten sposób stopniowo osłabiasz organizm, który  coraz gorzej trawi, nie potrafi usunąć toksyn , spalić tłuszczu. W rezultacie pozbycie się nadmiaru kilogramów jest niestety coraz trudniejsze.

 Dawniej już o tym wiedzieli

Już przed wiekami wielcy lekarz tacy jak Pracelsus, czy Hipokrates, a także lekarze z dalekiego wschodu klasyfikowali pożywienie ze względu na jego działanie rozgrzewające lub oziębiające.

Produkty, które spożywamy mogą działać na nasz organizm rozgrzewająco, mogą go chłodzić, ale również nawilżać lub osuszać. Nie chodzi tu tylko o termiczne ciepło, chociaż i to jest ważne. Wszystko, co spożywamy ma swoje indywidualne właściwości.

Produkty rozgrzewające to takie, które ocieplają narządy wewnętrzne, produkują ciepło w organizmie. Niektóre mają silne właściwości rozgrzewające np. chilli, czosnek surowy. Inne łagodnie ogrzewają np. cebula, duszony czosnek, marchew. W chłodne dni znakomicie nas rozgrzewają, chronią przed przeziębieniem.

Natomiast produkty oziębiające zabierają ciepło z organizmu, działają orzeźwiająco, dlatego w czasie upałów chętnie jedzone są np. arbuzy, ogórki, owoce tropikalne.

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>