Uwaga gluten – sprawdź, czy należysz do osób z nietolerancją glutenu

W przypadku nadwagi opornej na diety odchudzające warto zastanowić się nad wyeliminowanie lub chociaż ograniczeniem glutenu. Myślę, że warto spróbować, szczególnie w latem, gdy jest tak wiele świeżych warzyw i owoców. Osoby, które przeszły na dietę bezglutenową w  większości poczuły się lepiej. Zmniejszyły się objawy depresji, ustąpiły biegunki lub zaparcia oraz wzdęcia. Te, które były zbyt szczupłe przytyły, a te ze zbyt wysoką wagą schudły. Ustąpiły też bóle głowy, przewlekłe katary, egzemy.

Co to jest ten gluten?

Gluten to białko roślinne, które występuje z ziarnach takich zbóż jak pszenica, żyto i jęczmień. Bez glutenu ciasto nie klei się, aby zrobić chleb, ciasto, makaron, ulubione pierogi, musi być gluten.

Nowoczesne, udoskonalone odmiany pszenicy zawierają bardzo duże ilości glutenu, dużo więcej niż w zbożach  tradycyjnych. I właśnie ta pszenica jest podstawą naszej współczesnej diety. Chleb, bułki, makarony, pizze, tortille, zapiekanki, drożdżówki i wszelkie ciasta, ciasteczka to głównie produkty z pszenicy, ale znaleźć ją można również w większości produktów przetworzonych (majonezach, ketchupach, zupkach w proszku, sosach, lodach…).

Gluten a nadwaga

Osoby z nadwagą często są na dietach niskotłuszczowych. Taka dieta skłania do jeszcze większego spożycia węglowodanów. Jednak braki kwasów tłuszczowych wzmagają tylko apetyt, organizm domaga się po prostu niezbędnych tłuszczów. Dodatkowo nadmierne spożycie węglowodanów i dostarczanie organizmowi ogromnych ilości glutenu, niszczy kosmki jelitowe i w rezultacie zaburza wchłanianie tłuszczów. Zwiększanie porcji pożywienia staje się zatem koniecznością, aby uzupełnić niedobory kwasów tłuszczowych.

Niestety nietolerancja glutenu jest w obecnych czasach jest coraz powszechniejsza. Pewnie nie zdajesz sobie sprawy ,ale alergia na gluten nie dotyczy tylko dzieci, może ujawnić się dopiero w dorosłym życiu, nie dając jednoznacznych objawów. Wyobraź sobie, że osoba z nietolerancją glutenu wcale nie musi być drobna i wychudzona, cierpiąca na przewlekłe biegunki. Łagodniejsze formy wrażliwości na gluten (w większości trudne do zdiagnozowania) mogą kryć się pod postacią innych chorób, mogą ją mieć również osoby z nadwagą. Nadmierna ilość glutenu w diecie (który jest w prawie każdym produkcie przetworzonym ), stres, chemicznie przetworzona żywność powoduje ogromne szkody w organizmie.

Warto się nad tym zastanowić

Pewnie nie wyobrażasz sobie diety bez chleba, makaronu, pizzy, ciastek i wielu innych smacznych produktów zawierających gluten. Ale zwróć uwagę, jak wiele osób z twojego otoczenia schudło, nie stosując żadnych cudownych diet. Co zrobiły? Wyrzuciły ze swojego jadłospisu właśnie te produkty tylko w przekonaniu, że są tuczące.

Jeżeli masz problem z glutenem  możesz jeść:

  • kaszę gryczaną
  • kaszę jaglaną (proso)
  •  amarant
  • kukurydzę
  • brązowy ryż
  • korab (chleb świętojański)
  • sezam
  • kasztany jadalne (mąkę z kasztanów)
  • rośliny strączkowe
  • warzywa i owoce
  • mięsa i ryby
  •  jajka
  • produkty mleczne ( w ograniczonej ilości)
  • orzechy

Owies jest bezglutenowy, ale nie jest polecany dla osób z alergią na gluten, ponieważ może być zanieczyszczony (dostępny jest specjalny owies bezglutenowy).

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>