Zboże, skuteczny sposób na schudnięcie

Trudno tego nie zauważyć, że zboże jest podstawą naszego pożywienia. Ale jest tu pewne Ale! Najczęściej jadamy je w postaci chleba, makaronu,  rzadziej kasz lub płatków, jednak często w postaci ciast i ciasteczek. To, co z tym zbożem?

Otóż całe ziarna zboża są bogate w wartości odżywcze. Zawierają większość substancji potrzebnych organizmowi. Są również doskonałym źródłem energii.

Trochę historii

Całe ziarna zbóż przez dziesiątki tysięcy lat stanowiły podstawowy pokarm ludzi. A kasze to podstawowa i z pewnością ulubiona potrawa starosłowiańska. Już przed wiekami gotowano z kasz pożywne potrawy. Kasze z mlekiem, masłem, grzybami, śliwkami, mięsem, warzywami były bardzo popularnymi i smacznymi potrawami. Niestety pojawienie się ziemniaków wyparło  kasze.

Obecnie współczesny człowiek spożywa 90% zboża w postaci białej mąki  (pozbawionej witamin, soli mineralnych , za to z dużą ilością kalorii, wysokim indeksem glikemicznym). Biała mąka jest w większości spożywanych produktów.

I co z tym zbożem?

Nie wyrzucaj zboża ze swojego jadłospisu. Są ważne, pomogą Ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Jedyne, co koniecznie musisz zrobić, to zrezygnować z oczyszczonych zbóż, z białej mąki.
To pełnoziarniste zboża, są szczególnie korzystne dla zdrowia, a dzięki zawartości błonnika:

  • regulują pracę jelit,
  •  oczyszczają organizm,
  • pomagają zachować szczupłą sylwetkę.

Posiłek z pełnych zbóż trawi się powoli, przez dłuższy okres czasu nie odczuwa się głodu. Ziarna zbóż zawierają węglowodany złożone, które rozkładając się wolniej,  powodują obniżenie poziomu insuliny we krwi.

Posiłek zbożowy zaspokaja wszystkie potrzeby organizmu. Zboże gotuje się długo, ale można je łatwo przechowywać w postaci gotowanej. Świetnie łączy się z różnymi rodzajami pożywienia. Może być podstawą wielu ciekawych potraw.

Kasza jaglana (proso)

To bardzo smaczne zboże, jest świetnym źródłem żelaza, magnezu, krzemu, witaminy B1 i B3. Nie zawiera glutenu, jest zasadotwórcza, doskonale wzmacnia organizm i działa korzystnie na skórę i włosy. Spożywana w większych ilościach wzmacnia trawienie, zalecana przy infekcji drożdżakami Candida.

Owies 

Najczęściej spożywany jest dzisiaj w postaci płatków. Ziarno owsa zawiera bardzo dużo minerałów, witamin oraz przeciwutleniaczy. Działa bardzo korzystnie na przemianę materii (wskazany przy nadwadze), obniża poziom cholesterolu, podnosi również naszą sprawność fizyczną. Pomaga skutecznie opanować apetyt (daje uczucie sytości), poprawia nastój, wzmacnia system odpornościowy oraz kości i tkanki.

Jęczmień

To stare zboże jest bardzo bogate w składniki odżywcze. Zawiera przede wszystkim dużo potasu, fosforu oraz wapnia i żelaza. Wspomaga trawienie i poprawia samopoczucie. Ma dobry wpływ na śledzionę i żołądek oraz pęcherz, usuwa nadmiar wody z organizmu. Kleik z jęczmienia jest znakomitym środkiem leczącym dolegliwości przewodu pokarmowego (a szybkie, sprawne trawienie sprzyja odchudzaniu).

Żyto

Jest to popularne, jednak mało doceniane zboże. Jednak ze względu na zdrowotne właściwości tego ziarna warto uwzględnić je  w swojej diecie. Jedzone na śniadanie może ułatwić utrzymanie prawidłowej masy ciała. Posiłek z żyta na długo utrzymuje uczucie sytości.

Pszenica

Jeżeli wątroba jest przeciążona szkodliwymi substancjami z przetworzonego pożywienia, nie może już tak szybko spalać tłuszczu. Skutkiem złej pracy wątroby jest nadwaga. Jeżeli wątroba dobrze pracuje łatwiej pozbyć się zbędnych kilogramów. Wątrobę i woreczek żółciowy doskonale oczyszcza pszenica. Należy jednak ograniczyć jej spożywanie u osób mających tendencję do nadmiaru wilgoci i śluzu w organizmie.

Niestety pszenica to zboże, które z uwagi na powszechność stosowania, poddawane jest przeróżnym manipulacjom hodowlanym (również modyfikacjom genetycznym, jest w niej coraz więcej glutenu) w celu uzyskiwania jak największych plonów. Powoduje to wzrost alergii na pszenicę (nie tylko na gluten). Nie dotyczy to starej odmiany pszenicy – orkiszu.

Orkisz

Niezwykłe właściwości tego zboża są już chyba wszystkim znane. Zawiera dużo błonnika, który reguluje trawienie oraz przyspiesza przemianę materii. Orkisz pomaga przy problemach z sercem, chorobach wątroby, poprawia funkcjonowanie systemu nerwowego, przy zmęczeniu, spadku odporności. Jest najlepiej przyswajalnym zbożem.

Amarantus (szkarłat)

To najstarsza roślina uprawna świata. Uprawiano ją już 5000 lat temu w Ameryce Południowej. Jest bardzo odżywcza i jednocześnie lekkostrawna. Duża ilość błonnika poprawia perystaltykę jelit i oczyszcza przewód pokarmowy. Nie zawiera glutenu, ma natomiast dużo skwalenu (więcej niż w oliwie)- lipidu, który opóźnia procesy starzenia. Skwalen ułatwia usuwanie z organizmu wszelkich trucizn, które rozpuszczają się w skwalenie i są wydalane z organizmu.

Gryka

Nie jest właściwie zbożem, lecz krzewem (zboża to jadalne gatunki traw). Ziarna gryki, głównie kasza gryczana, to pokarm lekkostrawny i bardzo wartościowy. Prażona kasza gryczana działa zasadotwórczo, rozgrzewa organizm, przeciwdziała śluzowi, z tego powodu często jadana w chłodnym klimacie. Najwięcej wartości odżywczych ma jednak kasza niepalona (palona traci ok. 50 % witamin).

Ryż

Niektóre osoby znają ryż polerowany, biały. Taki ryż, jak każde oczyszczone zboże, jest pozbawiony wielu wartości odżywczych. Nas interesuje jedynie ryż pełnoziarnisty. Pełnoziarnisty ryż jest wolniej trawiony, dając w ten sposób uczucie sytości przez dłuższy okres czasu. Taki ryż ma również niższy indeks glikemiczny, aniżeli ryż biały.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>